7.12.06

oleana - noe for seg selv


Foto: Solveig Hisdal

Kjæresten min kjøpte en oleana-vest til meg nylig. Jeg var på jakt etter en strikkevest, og etter mye byvandring endte vi opp foran oleana-butikken på Strandkaien i Bergen. Og så fant jeg akkurat det jeg hadde tenkt meg.

Oleana er en tekstilfabrikk i Norge som siden 1992 har skapt strikkeprodukter som er helt typisk og veldig gjenkjennelige. Og jeg tror veldig norske? Hva sier dere utlendinger som er innom her, er det internasjonalt eller veldig norsk?

De lager jakker, vester, kjoler, tepper, pulsvarmere, og alt er gjennomført og i høy kvalitet. Høres jeg ut som en selger? Vel, klærne deres er veldig dyre så det er ikke for hvem som helst. Og så er vi kanskje en spesiell gruppe dame som kjøper klærne deres, er vi ikke? Litt eldre, litt SV, litt lærer eller offentlig ansatt ... ?
Og likevel, er det noe galt med det da ;)

(Legg merke til tittelen: Jeg som vanligvis bruker ordet sjøl kjenner at sammen med merkevaren oleana føles det ikke rett. Det sier noe om styrken deres.)

1 kommentar:

  1. Anonym12.12.06

    Enig med deg, klærne fra Oleana er kjempelekre. Som student i Bergen for endel år tilbake, drømte jeg om en dag å få råd til å kjøpe et plagg derfra :-)

    Hilsen HildeC (som har problemer med å få lagt igjen kommentarer idag på blogspot blogger)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...