2.3.07

Ferdig. Hildes hjerter. Hurra!

Inspirert av Hildes pulsvarme-entusiasme har jeg laget min egen, som også har fått hennes navn, Hildes hjerter. Hurra!



Så her kommer min andre oppskrift, la pulsvarmerne gå landet rundt :)

Garn: Shakun, kinesisk ull med 20 % cashmir (kan byttes ut med alpakka).
Pinner: 2,5 strømpepinner og en ekstrapinne til flettene, eller evn. ikke.

Legg opp 48 masker, strikk 6 omganger, lag en hullomgang på følgende måte: Strikk 1 maske, kast på tråden, ta en maske av og strikk neste, ta den forrige over (fell).
Strikk 8-10 omganger, og begynn på mønsteret. Mønsteret består av tre fletter, tett-i-tett med en vrang maske mellom.
1.-4. omgang: 1 vrang, 3 rette, 1 vrang, 4 rette, 1 vrang, 4 rette, 1 vrang 4 rette, 1 vrang, 3 rette, 1 vrang, 24 rette.
5. omgang: 1 vrang, 3 rette, *1 vrang, ta av 2 løst på ekstrapinnen, strikk 2 rett bak, strikk så de to som er på ekstrapinnen*, gjenta det mellom * to ganger til (tilsammen tre), 1 vrang, 3 rette, 1 vrang, 24 rette.
6. omgang: 1 vrang, 3 rette, 1 vrang, 4 rette, 1 vrang, 4 rette, 1 vrang 4 rette, 1 vrang, 3 rette, 1 vrang, 24 rette.

Dette er mønsteret. Sjøl valgte jeg å gjenta disse seks omgangene 4 ganger, men det avhenger jo av hvor lang - eller kort - du ønsker den.

Strikk omgang 1.-3. før du avslutter med 8-10 omganger rette pinner, lag en hullomgang, strikk 6 omganger rett og fell av.

Tips: Jeg valgte å ha en ekstra lang oppleggtråd for å kunne bruke resten til å sy inn bretten på baksiden - det er jo det hullmønsteret er til for, å lage en kantkant. Det samme gjorde jeg da jeg avslutta arbeidet etter fellingen, å beholde en ekstra lang tråd som kunne brukes som sytråd.

1 kommentar:

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...