23.10.08

Magic Loop på norsk

Magic Loop betyr å strikke noe som vanligvis strikkes på strømpepinner (ermer, sokker, votter) på rundpinner. Det magiske er egentlig ikke så veldig magisk, alt er jo mye lettere på rundpinner, og hva er denne loopen forresten? Loopen er at kabelen stikker ut et eller annet sted på strikketøyet fordi det er for få antall masker til å gå rundt hele rundpinnen.
- Iiiik, får man da ikke en stygg åpen maske oppover hele strikketøyet der kabelen stikker ut?
- Jo, hvis man ikke strammer i overgangen, og hvis man velger feil pinner.
- Hva er feil pinner?
- Rundpinner med stiv kabel er så og si umulig å bruke. Har du det liggende og likevel ønsker å bruke det vil du slite litt mer enn hvis du har rundpinner med myk kabel.
Du kan teste en rundpinne ved å prøve å strekke den ut. Hvis den kveiler seg tilbake har den en stiv kabel, hvis den nesten blir liggende som du strakk den ut har den en myk kabel.
I tillegg er det verdt å tenke på at rundpinnen bør være litt spisse, det gjør det også enklere å strikke i overgangene og for eksempel legge opp til hæl.

Da begynner kurset:)
Jeg skal vise hvordan man strikker to sokker på én rundpinne fra legg og ned, men prinsippet gjelder to armer eller to votter.

* Jeg anbefaler veldig lange rundpinner, minst 100 cm, gjerne 120. Grunnen er at på kortere pinner vil strikketøyet gli av loopen (den delen av kabelen som henger utenfor strikketøyet), og det må man stadig drive å dytte det på, og at det kan bli litt knotete i det man "runder" pinnen.
Men jeg er for at dette er en smaksak.
* Du trenger et nøste med to ender, evn. to nøster. Hver sokk skal som ved vanlig sokkestrikking ha hvert sitt garn/-ende.

Bilde 1 (over):
Legg opp det antall masker som oppskriften sier, for eksempel 64 masker på pinner 2,5 mm. med vanlig opplegg (som er metoden long tail som jeg tror mange har lært å legge opp på i Norge .)
Det var opplegget til første sokk.

Bilde 2 (over):
Ta en ny ende av nøstet eller et nytt nøste, og gjør det samme ved siden av og på samme pinne: legg opp 64 masker.
Nå har du lagt opp til 2 sokker.

Bilde 3 (over):
Nå skal sokkene deles i 2 av kabelen, i en loop. Del den første sokken på midten (32 masker) ved å dra ut strikkekabelen mellom 32. og 33. maske. Du kan godt gjøre det på begge sokkene med en gang, eller du kan strikke 1. omgang av 1. sokk først, så gjøre det samme med andre sokk, som på bildet.

Som du ser av bildet har du nå starten av hver sokk inn mot midten av rundpinnen. Dette vil markere starten på hver sokk, og dermed det stedet du bytter garn sånn at du ikke strikker med 1. sokks garn på 2. sokk etc.

Strikk som vanlig mot venstre, mot loopen, som du kommer fram til når du har strikka første halvdel av 1. sokk. Dra høyre pinne godt til deg sånn at det du nettopp strikka kommer ned på kabelen og du kan bruke pinnen fritt (det er akkurat denne prosessen som gjør det enklere å strikke med en lang rundpinne enn en kort), snu strikketøyet og strikk de neste 32 maskene. Nå har du strikket 1. omgang av 1. sokk.
Nå skal du gjøre det samme med sokk to: Del det som skal bli vrangbord i 2 mellom 32. og 33. maske ved å dra ut kabelen mellom disse maskene, bytt garnnøste/-ende, strikk første halvdel av 1. sokk til du kommer til loopen, dra høyre pinne godt ut av strikketøyet og strikk videre med den på andre halvdel av 1. omgang av sokk 2.

Bilde 4 (over):
Som du ser av bildet har du åpningen av rundpinnen mot deg, 2 looper/kabeloverskudd på midten av hver sokk, og er klar for å strikke 2. omgang av 1. sokk. Etter at du har byttet nøste/-ende. Den tråden vil være på det som er baksiden av strikketøyet ditt, og den må du dra stramt til deg når du nå begynner på neste omgang. Nå har du lukket 1. sokk, det er ikke lenger noen åpning inn mot midten.

Bilde 5 (over):
Bare fortsett å strikke omgang etter omgang, og følg mønsteret.

Neste gang skal jeg ta for meg hæler.

Notiser:
* For noen er Magic Loop å strikke to av gangen, men det trenger ikke være to (sokker f.eks.) på samme rundpinne for å kalles Magic Loop.
* Noen bruker to rundpinner, det er også Magic Loop. Jeg ser ingen fordeler med det bortsett fra hvis man har pinner som er noe korte (60 og 80 cm for eksempel).
* Man kan bruke Magic Loop i sammenheng med Magic Cast On: Det vil si at man legger opp to sokker eller votter fra tærne eller fra fingertuppene. Dette kan også strikkes både med en og to på én rundpinne. Dette er også en god beskrivelse av den samme metoden.
* Det kan være lurt etter hvert å sette på en maskemarkør på den første sokken så du alltid vet starten på omgangen. Eller som jeg pleier å gjøre det, lager en knute i den overflødige tråden som ble igjen etter opplegget, på 1. sokk.

Hjelp! Hvis du prøver denne måten jeg har forklart, og sitter fast eller ser at det kan skrives tydligere på en annen måte, vær så snill og legg igjen en kommentar så skal jeg forbedre den.
Takk :D

25 kommentarer:

  1. Anonym23.10.08

    Super forklaring, skal jammen prøve meg på to sokker selv. Har strikket med magic loop og en sokk av gangen, men aldri to på en gang.

    :o)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for forklaringen. Følger med på bloggen din og henter masse inspirasjon. Jeg kan ikke skryte på meg masse strikkeerfaring og forholder meg kun til norske oppskrifter. Det har hittil virket uoverkommelig å starte på engelske oppskrifter. Jeg orker ikke engang å lese engelske oppskrifter, så igjen tusen takk for at du beskrev hva "Magic Loop" er for noe. :-)

    SvarSlett
  3. Herlig, dette var akkurat det jeg trengte! Har knotet voldsomt med sokkene jeg strikker på rundpinner nå, og skal heller prøve Magic loop neste gang. Takk for forklaring! (det ante meg at man ikke trenger kjøpe en hel bok for å lære det).

    SvarSlett
  4. But, do you like this method?
    I miss your short English translations, Ann. :-(

    SvarSlett
  5. Sorry, Jan, I'll bring them back again. I thought it would be too local to interest any. I am glad I was wrong :D

    SvarSlett
  6. Så flink du er til å beskrive metoden - men nei - jeg har bestemt meg for at den ikke er noe for meg. Jeg må fort bli ferdig med en sokk for å se hvordan den blir.

    Den magiske loopen kan jo egentlig godt brukes for å strikke en sokk av gangen også - men der har jeg min mini magiske loop med en 40cm kabel.

    SvarSlett
  7. Og jeg som nettopp har kjøpt bok! *blunke lurt*

    Dette er en av tingene jeg har lovet meg selv å prøve ut, muligens snart?

    SvarSlett
  8. Heisann, er omtrent som til bilde 2 i din forklaring og ny lang rundpinne er innkjøpt ,-) Takk for videre forklaring.

    SvarSlett
  9. Dette ser skrekkelig fancy ut. Men går det noe raskere enn å strikke en etter en? Eller er teknikken utviklet for at det ikke skal bli masse ensomme sokker der ute?

    SvarSlett
    Svar
    1. Fordel i forhold til at man øker og feller på samme runden

      Slett
  10. Fin beskrivning! Bara en detalj: Jag *tror* inte att tekniken med två rundstickor kallas Magic Loop (då blir det ju ingen loop!), jag har bara sett det kallas "with two circular needles" Men det spelar ju mindre roll.

    Själv stickar jag nästan alla mina strumpor Magic Loop, en i taget. Jag tycker det är lite för omständigt med två på en gång. Och så börjar jag från tån med Judy's Magic Cast On. Magic Socks ;-)

    SvarSlett
  11. Supernøtt, det er flere fordeler: Hvis man har ett garnnøste og starter i hver sin ende av nøstet kan man hvis man starter fra tærne avslutte når man ikke har mer garn igjen. Den andre fordelen er som du sier, at man strikker begge sokkene samtidig, og dermed får minde SSS (single sock syndrome). En tredje er at gjør man en feil, gjør man den mest sannsynlig på begge sokker. Oj, dét kan kanskje ikke regnes som fordel ;)
    En kjempeulempe er at strikker man på sokken med feil masketetthet så gjør man det på to, og må rekke opp begge.
    Men vet du hva som er ekstremstrikking: Å strikke 2 sokker på samme strømpepinner på en og samme gang 8-0
    Malin, jeg tror du har rett, og at jeg har misforstått/hørt feil. Takk for oppklaringa. Og enig med deg også i at Judy's Magic Cast On er egentlig den naturlige samarbeidspartneren til Magic Loop :)

    SvarSlett
  12. ...kikka nettopp på linken til ekstremstrikkinga...tror jeg holder meg til 2-på-en-gang-magic-loop...

    SvarSlett
  13. Takk for fin forklaring!
    Det med TO SOKKER PÅ SAMME STRØMPEPINNER ble derimot for vanskelig for meg... Jeg strikker to sokker på to sett strømpepinner - parallelt. Litt på den ene, så litt på den andre. Gjerne fra det samme nøstet. Så blir de jo ferdig samtidig - og det blir alltid to.
    Men Magic Loop blir det neste som må prøves, skjønner jeg.
    (Og et tips ang enslige sokker - nå som det nærmer seg j.. : Lag en advents-/pakkekalender av dem! Heng dem opp og putt en liten pakke i hver. Så det i et ukeblad - og det var smart syns jeg! Har man ikke små barn lenger, kan man jo lage en til seg selv - det er sannelig på tide! Et nytt garnnøste i hver sokk, kanskje? Det hadde vært noe!)

    SvarSlett
  14. Anonym25.10.08

    'Takk for undervisningen, dette må jeg prøve, og følger spent med videre på neste del..

    Liker ikke å strikke sokker, men kanskje dette er måte å like det på..

    :-)

    SvarSlett
  15. Endelig en idiotforklaring som t.o.m jeg skal skjønne. Jeg har tenkt på denne metoden i lange tider, men kviet meg for å begynne Nå må jeg bare få ferdig noen prosjekter, så står denne i kø. Takk og takk. :)

    SvarSlett
  16. looks great -- it is on my list to get my brain to try as socks are now on my priority list -- allergies from nylon/spandex in socks! Itchy!

    SvarSlett
  17. Jeg har veldig lyst til å strikke på to pinner i stedet for fem - men synes det ser veldig tungvindt ut å dra kabelen inn og ut av strikkinga hele veien. Går det like fort med Magic loop som på rundpinner?

    SvarSlett
  18. Siena Knit, kanskje med trening så kan man strikke 1 like fort, men det går i hvert fall fortere når man har to på. Og så er det mer moro for det vokser fram samtidig, du slipper tanken på at det må gjøres en gang til.

    SvarSlett
  19. HahaHAHAHA!

    Jeg
    har
    knukket
    KODEN.

    YEAH! :D

    Takk og takk for at du ga meg det siste tuppet i ræva. Jeg måtte på jutjub for å se det litt live, men like fullt, jeg torde pga deg. Nå gjenstår bare å dinne den perfekte oppskriften på tå-opp.

    *Smooch*

    SvarSlett
  20. Anonym31.7.14

    Hihi... Så endte jeg her etter googling da Ann! Skal strikke sokker til mannen og da må det strikkes to samtidig, ellers får han bare en sokk frykter jeg.. Og vet du hva? Jeg har aldri strikket magic loop med to sokker/ermer på samme pinne... Haha.. Jeg elsker settpinnene mine jeg, men nå skal dette testes ut altså!

    SvarSlett
  21. Hurra fikk det endelig til,men hvor finner jeg forklaring på hæler?

    SvarSlett
  22. Dette er en god illustrert forklaring til dei som ikkje har knekt koden. Håper det er OK at eg linkar til din blogg i et av mine blogginnlegg?
    Har gått over til å strikke labbar og vottar på Magic loop, så flott når begge er ferdig samtidig.
    Er imponert over måten du deler erfaring på og okkje mindre imponert over alle dei fine mønstera du lagar. Ønskjer deg ein fin dag.

    SvarSlett
  23. Dette skal jeg prøve neste gang. Jeg har fått boka Sokker og kommer nok til å strikke en del sokker fremover.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...