9.8.09

Sokkene Vilai er nr. 18 og #6

Jeg lurer på hva jeg skal gjøre til neste år, jeg, når jeg ikke lenger skal strikke 52 par sokker eller delta i Cookie A.-samstrikking? Det er jo det jeg fyller tiden min med nå ...

Dette er altså sokkeparet Vilai fra boka Sock Innovation av strikkeguruen Cookie A. Akkurat som Nebula er dette et mønster jeg ikke ser at jeg noensinne kommer til å strikke igjen. Det blir for komplisert rett og slett. Jeg har det ikke gøy når jeg strikker (jeg har bare bestemt meg for å gjøre ting som jeg begynner på ferdig ellers kommer jeg aldri til å komme i mål).

Garnet er Zen Yarn Garden, Black Cherry. Jeg veit ikke som det syntes fra bildet, men det røyter litt, dessverre. Det er ellers et nydelig garn, både å strikke med og i fargen.

Jeg har gjort et lite eksperiment her. Sokkene er strikket på pinner 2,25 mm. Men rundt lesten strikket jeg med pinner 2 mm på den ene og 2,5 på den andre for å se om det ville bli noen større forskjell i hvordan de satt på foten min. Jeg merker absolutt ingen forskjell i det hele tatt. Og begge sitter som de skal.

Ellers syntes jeg det er litt vanskelig å finne rett pinnestørrelse til Cookie A.s sokker. Noen av dem blir altfor stramme med pinner 2 mm, mens dette paret nok kunne vært strikket på 2 hele veien. Selvfølgelig har det noe med garnets kvalitet å gjøre, men det er også mønsterets egenskaper som spiller inn.

I have finished another Cookie A. sock, Vilai.
They are knitted on needles 2,25 but around the instep I have knitted with needles 2 mm on one, and 2,5 on the other to see if any fit better on my feet. I can't say I notice any difference at all.

The yarn is from Zen Yarn Garden, and it's a beautiful yarn to knit with and I really love the colour. But - I don't know the correct English term - the yarn is peeling.

8 kommentarer:

  1. Flotte sokker atter ein gong, skal sei du er flink og har fart på pinnane:)

    SvarSlett
  2. Anonym9.8.09

    Oh no, I hope it's not pilling, little fuzzies.
    Nice job, beautiful color.
    Sue

    SvarSlett
  3. Åhh hvor er de flotte, men de ser nu noget kompliserede ud.
    utroligt at du orker, at strikke så mange sokker :-)

    SvarSlett
  4. Disse ble knallfine i en herlig farge. Viss dette er et nebula slit som du sier, tror jeg nok at jeg drøyer disse til en dag med masse tålmodighet:-)

    SvarSlett
  5. Jättesnygga men håller med om att mönstret är lite för komplicerat för att vara kul. Jag har bara kommit till hälen på socka nr.1.

    SvarSlett
  6. Hm, jeg vet at det er som å banne i kirka, men jeg syns Cookie A-boken er litt oppskrytt. Liker mange av de eldre designene hennes mye bedre... Men det er jo smak og behag, naturligvis. Sokkene dine ble i hvert fall veldig fine, og verdt strevet!

    SvarSlett
  7. Annepålandet, det er bare frisk det, å høre andres meninger. Jeg er ikke spesielt glad i verken Monkey eller Pomatus, men hennes Bavarian Socks derimot .... mhhhhmmmm.
    Og hun skal ha, hun skriver de beste mønstrene jeg har vært borti! Enkle, oversiktelige, pedagogiske (se tidligere innlegg om akkurat dét), de er greie å følge. Men tunge - det er jo aldri omganger man kan slappe av på!

    SvarSlett
  8. Urtjusiga sockar med en helt makalös färg!!

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...