30.11.10

Takk - og Hanna Winsnes-sokker

Tusen, tusen takk  til alle som har fulgt meg denne måneden. Jeg hadde en løs plan om å ha en aktiv samtale med dere som er innom, og selv om jeg har kjøpt meg litt godvilje med å lokke med gavedryss (å jo da!) så har jeg hatt stor glede av alle kommentarene deres.
Og jeg håper dere har hatt utbytte også :) 

Dette er siste innlegget fra meg denne måneden. Nå skal jeg aldri, aldri mer skrive innlegg hver dag i en hel måned - om jeg ikke blir utrolig godt betalt!

En måned med med mye bling og stasj og strikka julekuler ligger foran oss. Hva med noe helt annet, hva med å være med å strikke Hanna Winsnes-sokker? Hanna Winsnes startet alle sine matoppskrifter med Man tager ... Og vi tager det garnet vi har liggende, rester fra tidligere prosjekter og strikker et par sokker. Et par Hanna Winsnes-sokker. Sokkene må strikkes tå-opp for å kunne utnytte alt garnet man har funnet fram.
Sjøl har jeg funnet fram 8 små restenøster på tilsammen 216 gram, det vil si hver sokk vil ende opp på 108 gram. En vanlig sokk (om noe sånt finnes) veier ca. 50-60 gram så dette vil bli relativt høye sokker. Mye sokk = god samvittighet.

Bli med da vel?

11 kommentarer:

  1. Artig assosiasjon, den likte jeg. Men du må nok få med deg noen andre på sokkestrikk, det er ikke helt min greie (og jeg har prøvd!). Jeg heier på sokken din, den ser ut som om den kan bli fin!

    SvarSlett
  2. Nope, sokker er fortsatt ikke min greie. Jeg strever fortsatt med å greie å bli ferdige med et par prematursokker til neste uke - og hver sokk tar 1 time å lage, så det er jo ikke snakk om at jeg ikke har tid heller :-)

    Jeg vil bare takke for at du har gjort november til en utrolig fin måned. Jeg kjenner jeg blir glad hver gang det kommer et nytt innlegg fra deg og håper du fortsetter med jevnlig blogging framover (du skal få slippe hver dag :-)

    Ha en flott dag!

    SvarSlett
  3. JA til lange tå opp sokker. Og JA til å bruke restegarn.

    Hilsen Sol

    SvarSlett
  4. Hei!! Jeg har aldri strikket tåopp sokker!! Har du en link til en bra oppskrift. Har lyst til å prøve!! Er i ferd med å avslutte laange julegave strømper så jeg trenger noe nytt!! AnneK:-)

    SvarSlett
  5. Sokker ligger litt lenger frem i tid for meg. Men jeg begynner å kjenne at jeg kanskje må strikke noen votter snart...

    Takk for November!

    SvarSlett
  6. Flotte fargar. Byrjar nesten å tenkja på å strikka sokker. Kanskje viss eg får litt meir dreisen på magic loop.

    SvarSlett
  7. Ouiltefia, jeg har i hvert fall laget en video som beskriver opplegge. Forslag vil være at du strikke på 2,5 mm pinner, legger opp 20 masker, øker til 64 og strikker fram til hælen. Jeg har laget et par videosnutter som også viser hvordan man strikker en forkorta rad-hæl som jeg tenkte jeg skulle legge ut denne uka. Det hadde vært fint om du - og flere - ville være med :)
    Sokkene kan også brukes som prosjekt for Sock Knitters Anonumuslys konkurranse denne måned.

    Mette, tåopp sokker kan godt strikkes på strømpepinner bare du er over oppleggskanten. Men det visste du kanskje?

    Anne Marie, takk sjøl for november :D

    Tora og Ugla, dere veit dere egentlig vil, hahahaa.

    SvarSlett
  8. Anonym30.11.10

    De bliver helt sikkert smukke de sokker, for det er nogle utrolig smukke farver du har samlet sammen.
    Måske skal du forsøge dig med at eftergøre dem i den foregående post, bare i farver? ;)

    SvarSlett
  9. Ja, takk for underholdende og morsom novemberjubileumsblogging!
    Sokkestrikking blir jeg gjerne med på - jeg strikker sokker hele tida jeg. Og man haver jo litt sokkegarn på lur, heldigvis.

    Men - mine sokker pleier å veie 80 gram pr PAR, så dette må da bli noen kjempelange sokker? (også kjent som STRØMPER). Men desto bedre, det er jo så kaldt nå!

    SvarSlett
  10. Jeg strikker tå-opp på strømpepinner hele veien, med magic cast-on. Jeg bruker veldig tynne pinner til vanlig (løs strikker), og det er litt klønete, men det går fint :) Får ikke hull eller noe.

    SvarSlett
  11. Annepålandet, du lager brokkolisuppe, jeg lager gåselever ;)
    (Jeg veide mine sokker, mine mønsterstrikka veier 120, mens vanlige 100 gram. Og dette vil bli vanlige, men med mine "runde" legger vil de nok ikke bli så lange likevel. Trur eg.)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...