29.4.12

I en strøm

Da jeg var ferdig med Raglanifygenseren var jeg så godt i gang med å tenke hvordan løse tekniske problemer med å strikke gensere ovenfra at jeg straks satte i gang med én til.


Denne gengen blei det en jakke, og jeg starta nok litt overivrig - den er strikka fram og tilbake. Det blir mye vrangmasker.


Jeg liker veldig godt de lange fargeskiftene til Kauni i genser/jakker/store plagg som dette. Det blir litt vanskelig å finne ut hvor de starter, det syntes på ermene på bildet. I virkeligheten - ikke så mye. På bildet syntes også de litt bredere stripene over skulderpartiet der jeg har strikka forkorta rader. På meg som er litt pukkelrygget eldre er det helt nødvendig med litt ekstra rom akkurat der.


Jeg var så heldig å få bytte til meg noe Wollmeise med det svenske Östergötalands Visjögarn, for tiden mitt yndlingsgarn (er det flere som vil bytte der ute så si fra!).Det er rein ull, ikke behandla på annen måte enn med respekt, og er supermykt uten å være merino. Jeg skjønner ikke hvordan de får det til, jeg?


Jakka sitter veldig fint på meg, men det er fortsatt forbedringspotensiale. Jeg skal strikke en til hvor jeg starter med litt flere masker mellom ermedelen, og også starte med litt flere masker oppe så den ikke blir så trang.
Jakka som inspirerte meg, Chipmunk, er perfekt til jentekroppen den sitter på, hos meg skulle nok jakka slutta litt tidligere så den ikke slutta der jeg er som bredest - alltid et dårlig sjakktrekk. Visstnok. 

(Jeg håper inderlig ikke dette bildet vil bli en sånn vandrende sak her på internett for å vise hvor forferdelig det er å modellere strikka jakker ;)) Det er klart man blir litt utålmodig når det er mannen som skal ta bilder. Ikke sant? Ikke sant!)

Jaka veier 290 gram og er strikka på pinner 2, 2,5 og 3 mm.

Ang forrige innlegg:
Forresten, når jeg kalte siste innlegg for designerstøtte framfor designerlønn så er det ikke fordi jeg mener at vi støtter når jeg egentlig mener vi betaler for et mønster. Det håper jeg alle skjønte. Det som var saken var: Hva gjør vi når vi får gratismønstre kastet etter oss. Jeg var ikke helt klar på det skjønner jeg i ettertid.

Jeg spurte mannen min om å si et tall mellom 1 og 10 og han sa: 4! Det er deg, det, Tesha. Så da sender jeg beskjed til Twist Collective om at de skal sende mønsteret til deg. Send meg e-postadressen din på theneedlelady@gmail.com så blir det orden på dette.

13 kommentarer:

  1. Kjempefin jakke! Nydelige farger:-) Videre god helg!

    SvarSlett
  2. Tröjan är jättefin:-)
    Visjö består av väl utvald lammull, därav mjukheten. Jag har ingen Visjö hemma, men kan fixa åt dej om du vill:-) Det finns i flera stockholmsbutiker eller så kikar du här: http://www.ullspinneriet.com/shop/index.html
    Ulla-Karin & Börje skickar säkert till Norge, de är SÅ gulliga!

    SvarSlett
  3. Kjempe flott jakke i nydelige farger :D Jeg får så mye inspirasjon av å være inne på bloggen din. Du lager virkelig de flotteste ting :D

    SvarSlett
  4. Katrin og Hanne, tusen takk :D

    Maria, tusen takk! Jeg skal heller prøve å ta meg en tur til vakre Stockholm igjen, en veldig fin anledning. For jeg har ellers litt annet garn jeg kan bruke først ;)

    SvarSlett
  5. Fiiiin jakke! :))

    SvarSlett
  6. Så fin jakke! Likte fargene og stripene :O)
    Eksperimenterer også på opp-ned-prosjekter, liker det så godt. Har akkurat strikket en barnejakke med striper opp-ned, skal legg ut mønster snart.

    SvarSlett
  7. Åh, så flott den var! Kjempeflott! Digger raglanfelling - og rundfelling også. Og den kaunien gjorde susen! Tusen takk for flott inspirasjon! :)

    SvarSlett
  8. Fantastisk fin jakke! Morsomt at du skryter av visjögarn, jeg har begynt på et Daybreak-sjal med det (som ligger i dvale, men nå gleder jeg meg til å finne det fram igjen).

    SvarSlett
  9. Lekker, lekker. Og veldig inspirerende!

    SvarSlett
  10. Jeg liker visst striper. Og raglan. Og fargene var fine de også, ergo, jeg likte jakka di :)

    Jeg kjenner at jeg kanskje må strikke med noe Kauni eller annet fargeskiftene garn snart..

    SvarSlett
  11. Anonym30.1.14

    Hei! Så fin jakke! Jeg har aldri strikket i Kaunigarn før, men fikk noen bunter i posten nå...har du strikket jakken din med ett nøste Kauni og grått som kontrastfarge? Får man ett så fint fargespill ut av ett nøste Kauni? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, i teorin. Noen Kauni er mer duse enn denne blå-turkise (EZ), men jeg har ikke brukt mer enn 1 nøste av hver her.

      Slett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...