25.5.13

Del 4: Jentekjole

Før vi begynner å strikke, et sidesprang til Ann Budd
Når vi skal begynne med forminga oppe i halsen er boka til Ann Budd, The Knitter's Handy Book of Top-Down Sweaters, et godt hjelpemiddel for oss som strikker mye ovenfra og ned.

Boka hennes er nesten i ren tabellformatet og gir en stor flate å leke på. For eksempel har jeg noen ting jeg kan bruke som utgangspunkt med denne ideen til en jentekjole: Jeg vil ha raglan, så jeg går til raglan-kapitlet. Jeg veit jeg skal strikke til barn så jeg bruker barnestørrelsene, og jeg veit at strikkefastheten min gir 6 sts/inch (24 m/4). Igjen, hadde jeg strikka med Kauni og hatt 22 m/4 ville det gitt 5.5 sts/inch, og jeg kunne velge mellom rubrikk 5 eller 6 (dette er ikke viktig å vite hvis du ikke har boka, det er bare ment som et lite tips hvis du har den).

Starten er bare et utgangspunkt. Noen masker til eller fra på starten betyr ingen ting når det er snakk om at 1 cm er 2,4 masker. Det viktigste tallet er fortsatt det rundt brystet.

Foto: Cecilie Haugland
- Jeg vil ha en kjole som begynner tett, sier du, en som sitter godt inntil halsen.
- Når vi begynner å strikke ovenfra og ned strikker vi halskanten til slutt. Hvis halsåpningen er litt i største laget kan vi bare strikke halskanten litt lengre. Og omvendt.

Men skjemaene til Ann Budd har et annet problem som jeg har løst på min måte også. Hun foreslår at vi skal starte med 1 m før første raglan. Ser du problemet? Hvor skal vi øke da? Noen liker å øke til raglan med 2 masker mellom, noen med 1 m i mellom, men de færreste vil ha to økninger på samme sted. Sjøl foretrekker jeg alltid det første, 2 m mellom økningene. Derfor velger jeg å starte med 3 m før første raglansøkning.

Men har du ikke boka, hva gjør du da? Da gjør du det enkelt, du følger Karen Templers metode (og har du boka til Ann Budd og er interessert i ovenfraogned-konstruksjon bør du likevel se på Templers metode - det er så mye å plukke opp der). Du legger en tråd rundt halsen på den du skal strikke til, lengden på den tråden er antall cm x med strikkefastheten din. Og har du ikke den virkelige personen bruker du tabellene som jeg viste til i går: Bredden over skuldrene til en 6-åring er 26 cm og siden vi ikke vil den skal bli så vid korter vi den inn litt i hver side. Og husk å ikke gange 26 (minus litt) med 2, fordi kjolen i dette tilfellet skal starte i nakken og formes foran.

Men til denne kjolen skal vi begynne med 42 m. Som kjent er 42 aldri feil ;) 42 er bare maskene i nakken og over skuldrene.

Mønsteret, halskanten
Legg opp 42 m på den største rundpinnen i hovedfargen, snu strikketøyet og strikk vrangt tilbake samtidig som du plasserer maskemarkører etter 3 m, etter 6 m, etter 26 m, etter 6 m, og du vil nå ha 3 masker igjen.


Fra her skal du øke 2 m på hver side av maskemarkørene, med 1 m i mellom på hver side, på rettsiden. Altså, strikk til 1 m før maskemarkøren, øk 1 m ved å stikke pinnen ned i omg før, hente opp tråden, vri den og strikk den. Strikk 2 m samtidig som du flytter maskemarkøren når du passerer den. Og øk 1 m på samme måte; du har økt 2 m rundt den første maskemarkøren. Dette gjør du på de andre tre stedene du har markert med maskemarkør. Er du vant til raglanstrikking er dette kjent fra før av, bortsett fra at vi lærte på skolen å felle - fordi vi strikka andre veien. Ah, gode, gamle dager.

Nå mens vi former foran skal vi strikke fram og tilbake, men når forminga er over skal vi strikke rundt.

Mønsteret, forming foran 
For å gi rom foran så ikke halsekanten sitter helt oppi stemmebåndet, former vi litt foran. Og det gjør vi ved at vi legger til noen masker på hver side mens vi strikker fram og tilbake. På samme omg som vi øker til raglan, på rettsidene, legger vi til masker på begge kantene. På 1. rettside legger vi til 2 m på hver side, 4 m tils. På neste rettside 2 m til på hver side. På neste rettside 3 m på hver side. På siste omg med forming legger vil til 6 m og begynner å strikke rundt.

Nå skal det være like mange masker foran som det er bak.

Regnestykket er: Vi begynte med 26 m bak, og har mens vi har forma foran også økte til raglan, 4 omg x 4 m = 16 + 26 = 42 bak. Vi starta med 6 m foran, øket 4 omg med raglan = 16 + 6 = 22, og har økt  20 m, tilsammen  = 42 m foran også.

Nå har du 14 m på hver erme og 42 foran og bak, tilsammen 112 m.


Bildet viser at det blir et lite hakk der du legger til de siste maskene og begyner å strikke rundt. Når du etterpå plukker opp masker for å strikke halskanten vil den forsvinne.

Babyhoder
Er barnet du skal strikke til ei lita baby må du ta høyde for at babiens hode er forholdsvis større enn kroppen hennes. Med andre ord, det er ikke uten grunn at det er knapper på sidene i en babytrøye. Hvis kjolen du strikker er for en baby bør du fortsette å strikke flere omganger fram og tilbake og så heller sette i en knapp til slutt. Siden vi etter hvert kommer til et mønsterparti er det kanskje mer aktuelt å strikke rundt og så heller klippe opp til slutt.

Men her strikker vi til en 6-åring så fra her strikker vi rundt og fortsetter å øke til raglan på annenhver omg mens vi strikker glattstrikk i enda 3 cm, målt midt foran.

Nå skal vi begynne på mønsterpartiet, som kommer i morgen.

Spørsmål? Kommenter gjerne. 

3 kommentarer:

  1. Jeg leser og leser men forstår at dette må man rett og slett strikke for å forstå. Klarer ikke å visualisere hvordan det blir, helt annen "strikkelogikk" :-)

    SvarSlett
  2. Fortell, hvor er bøygen? Det er sikkert andre som ikke får det med seg heller. Og kanskje jeg ikke ha uttrykt meg helt klart.

    SvarSlett
  3. Anonym8.12.16

    Får ikke helt til å stemme med maskeantall. starter med 42 masker. så legger maskemarkørene etter 3, 6, 26, 6, 3 masker. 3+6+29+6+3=44. har jeg misforstått noe?

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...