26.5.13

Del 5: Jentekjole

Redigert 27. 5. Klasker huet HARDT i bordet. Jeg ser ut til gjennomgående å ha brukt raglanfellinger ... jisses, det skal selvfølgelig være raglanøkninger. Jeg går gjennom innleggene nå og retter det opp.
For en idiot!
-------------
Er det ikke deilig å strikke nå? Bare masse rettmasker, og at det går så fort? Fort selvfølgelig fordi det er ei jentekjole, og fort fordi det ennå er få masker på omgangen.

Fortsett å strikke rundt og øke 8 masker på annenhver omgang til du har strikka 3 cm etter at du begynte å strikke rundt. Ny omg starter nå fra venstre skulderblad/raglanøkning bak.

Salmønster
Strikk inn ny farge, kontrastfarge 1, ca 8 masker før raglanøkning bak på venstre skulderblad. Det er alltid lurt å strikke inn endene. Når du kommer forbi enden på neste omgang tar du den med deg og strikke inn den noen masker også.


Vi ønsker ikke at mønsteret skal komme i raglanøkningene - i hvert fall ønsker jeg alltid å unngå det om mulig. Her har jeg løst det ved å fordele rosene mellom økningene og lagt inn litt pollen ("lus") både mellom rosene og rundt raglanøkningområdene. Rosene går over 10 runder, altså 5 økninger. Det vil si  at du må plassere rosene på første omgang minimum 5 m fra raglanøkningene. Sleng inn et pollenkorn her og der så slipper du lange tråder på baksiden.

Hvis bildet er for lite for deg å lese, dobbelklikk på det og vis det i eget vindu, evn last det ned. 
Som syntes er rosemønsteret plassert opp og ned fordi du strikker feil vei. Fortsett å øke til raglan mens du strikker mønsteret.

Hvorfor roser? Nei, det kan du spørre om. Alle de tre diagrammene til denne kjolen har jeg funnet i boka Gotländska stickmönster av I og I Gottfridson, en av mine tidligste strikkebøker. Men du kan bruke hvilket som helst mønstersnutter: Biler, traktorer, blader, ugler, elefanter, katter ... Søk på google og du får et vell av ideer. Jeg har brukt Excel til å lage diagrammet som du ser her, men det fins også egne diagramprogrammer der ute. Men Excel er bra.

Mer matte
Når du er ferdig med mønsterdelen fortsetter du å øke raglan til du har 238 m fant vi ut tidligere. Ved sist opptelling, i del 2 etter at du hadde begynt å strikke rundt, hadde du 112 m. Vi veit det skal økes 8 m annenhver omg så det nærmeste vi faktisk kommer 238 er 240 m:
Tidligere masker = 112
Raglan 8 m x 16 = 128
Tilsammen = 240 m

Men - hvis vi strikker fram til 240 (altså fortsetter å strikke raglan annenhver omg 8 m) vil vi ende opp med en fordeling der bolen vil bli 148 m, og hver erm 46 m. Og som du husker skulle bolen ende opp med 142 m og hver erme 48 m (= 152 - 10 m under hver arm = 142 m før deling; 53 m over armen - 5 m som skal legges til under = 48 m).

Så det jeg ønsker er å flytte noen masker fra bolen og over til armen. Hadde vi strikka sal hadde det ikke vært noe problem, men raglanøkninga setter fysiske grenser for å flytte over fra bolen til ermene.
Løsninga blir å øke ekstra i ermedelene - vanskeligere er det ikke.
Når du har 232 m på omg og skal til å øke raglan, øker du 2 m på hver ermedel, tils 4 m på den omg, og ikke på bolesidene av raglanen.
Nå skal fordelinga være:  72 m foran og bak og 48 m over hver erme. (Vanligvis pleier jeg å få noen til å dobbeltsjekke disse tallene for meg, så hvis du strikker og oppdager at jeg har talt feil, gi meg et lite hint så skal jeg rette opp. Prinisppet er uansett det samme.)


Strikk 2 omg uten å øke. Har du en ekte modell kan du prøve den på og se om lengden passer. Er den litt stutt kan du evn strikke noen flere omg uten økning før deling. Ellers gå til delinga.

Deling
Du står bak venstre skulder og skal til å strikke på ermet. Sett disse maskene, 48 m, på en ekstra pinne eller tråd, legg opp 5 m, strikk 72 m, sett neste erme på en ekstra pinne eller tråd og legg opp 5 m. Strikk de neste 72 m.
Nå har du 154 m. Nærmere 152 m over brystet kan vi nesten ikke komme.

På tirsdag tar jeg for meg bole og kjoledel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...