29.5.13

Del 6: Jentekjole

Jeg tror ikke det er så mange som følger meg her og nå så derfor tok jeg fridag i går også ;)

Men - nå er det på tide med beskrivelsen på kjoledelen. Eventuelt ermene. Eventuelt lite av varje.


Jeg brukte Nova-kjolen til Signe S Simonsen som utgangspunkt for målingen av kjolepartiet. Hennes kjole i str 6 år ender med 156 m (ikke mer mystisk enn at 6-åringer stort sett er den samme størrelsen rundt brystet). Lengden fra bunn til  bryst er 42,5 cm, så det var cirka den jeg satsa mot også, selv om den faktisk endte å bli lengre fordi jeg la til mønster nederst, alt i alt blir den 47 cm i stedet. Sett på jentemodellen ser jeg det er bra den ikke blei kortere. Poenget er at jeg fant noe som lignet og jeg kunne bruke som et utgangspunkt.
Med andre ord: Ønsker du den kortere eller lenger så legger du til eller trekker fra.

Mønsteret endte opp med at jeg plasserte 1 maskemarkør i hver side, strikka videre i 20 omg uten økninger, og derfra er kjolen økt med 4 m per omg, 2 i hver side, hver 12 omg nedover til kjolen er 40 cm. Også sett i ettertid så kunne kjolen vært videre.


Siden mønstersnutten går opp i 10 m er det greit å justere antall masker man legger opp på siste omgangen før man begynner på mønsteret.

Strikk mønstersnutten, og når du er ferdig med den forts i glattstrikk i HF i 4-5 cm.

Er diagrammet litt lite så klikk på det så kommer det opp større. 
Strikk 1 omg vrang i hovedfargen, strikk 1 omg glattstrikking i hovedfargen, og bytt til kontrastfarge 4. Strikk 4 omg og fell passe løst av. Snu kanten ved vrangomgangen og sy den inn på baksiden.


Siste delen kommer på fredag. Trur jeg ;)

10 kommentarer:

  1. I have been following you for a long time ( I just never comment) --- your work is so lovely!

    SvarSlett
  2. Vi er mange som er takknemlige for at du tar deg tid til disse utførlige beskrivelsene av hvordan du tenker i konstruksjonen av et mønster. Her er man aldri utlært.
    Kjolen din går inn på strikkelista. Men der slår den følge med en hel del ganske omfattende prosjekter, så det kan hende den må vente på tur en stund. Heldigvis er ikke tanteungen mer enn 4 ennå :)
    Hold fram som du stevner!

    SvarSlett
  3. Det bliver en fin pigekjole :-).

    SvarSlett
  4. I am a silent follower of your blog. Your projects are beautiful and thanks for taking the time to explain.

    SvarSlett
  5. Takk for alle beskrivelsene du har lagt ut.
    De har virkelig vært informative og vil være til nytte. Perfekt å se hvordan du tenker og hvor du henter tips og triks fra.

    Prøvelappen er allerede strikket og kjolen står på listen over prosjekter som skal påbegynnes. Må bare bli ferdig med noen andre prosjekter først.

    SvarSlett
  6. Det bliver bare en super fin kjole

    SvarSlett
  7. A lovely wee dress - I like the coloured hems on the bottom and the cuffs. I think it is a nice touch.

    SvarSlett
  8. Kjolen kommer til å bli kjempefin! Flotte farger!

    SvarSlett
  9. Så flott mønster. Kjolen blir helt sikkert veldig fin. Ha en fin dag

    SvarSlett
  10. I have just discovered your knitting - it is simply georgeous. I am going put this page on my blogroll to see what you are doing. Great stuff. Best wishes from Sandra, Germany (with a Danish great-grandfather and feeling very attached to Scandinavia).

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...