24.5.13

Klar, ferdig ... og prøv igjen ... Del 3: Jentekjole

Da gjør jeg et nytt forsøk på å ta dere gjennom en ovenfra og ned-kjole. Det første innlegget kom litt feil ut med feil strikkefasthet, men nå veit jeg at den er strikka med 24-25 m per 10 cm, i Pickles Pure Wool, på pinner 3 mm.

Foto Cecilie Haugland

Hit skal vi, til denne jentekjolen for ca 5-6 år.

Men et mønster gjør seg ikke sjøl så hvordan kommer vi dit, hvordan fant jeg fram til hvor mange masker jeg skulle begynne med, hvor lang den skulle bli? Hvordan tilpasser man egentlig et mønster til en faktisk kropp?

Verdens opprinnelse
Starten er - prøvelapp. Prøvelappen er moderskipet, det er mitokondriene, det er alle tings opprinnelse. I hvert fall i strikking. Noen vil si designet er starten. Ikke for meg. Jeg har en idé i hodet og trenger å vite om den kan fungere, og da trenger jeg en prøvelapp. Her begynte jeg med at jeg ville strikke en barnekjole ovenfra og ned, og resten er improvisert.
Dette er selvfølgelig en veldig enkel kjole så derfor er designen heller ikke viktig. La oss si det sånn, og gå tilbake til prøvelappen.

Prøvelappens begrensninger
Alle som har strikka en prøvelapp veit at den sjeldent stemmer når man begynner å strikke the real thing. Min egen erfaring er at prøvelappen alltid er strammere enn i virkeligheten. Når jeg begynner å strikke selve plagget vil det bli færre masker per cm enn på prøvelappen, plagget vil bli større.
Derfor har jeg ikke lagt inn noe ekstra plass i denne kjolen. Når jeg tar målene fra en 5-6-åring tar jeg kroppsmålene, og sikter på at det vil bli en cm eller to ekstra når jeg begynner å strikke.

Dette er min erfaring. Har du en annen erfaring, bruk gjerne den og skriv også gjerne en kommentar om hvordan du løser dette.


Matte
Hvorfor trenger jeg prøvelapp? Fordi jeg har alle de andre tallene. Jeg har ingen jente på 5-6 år å prøve på, men fordi det fins tabeller på hvilke mål ei jente på 5-6 år er så kan jeg bruke de målene. Det fins mange tabeller, de to jeg bruker meg mest av, er dette og dette, begge amerikanske, men med cm også.

Strikka i Pickles sitt Pure Wool på pinner 3 mm fant jeg at min strikkefastheten i dette garnet på disse pinnene er 24 m = 10 cm. Det vil si, 1 cm = 2,4 m.
Så for å kunne strikke til ei jente ca 6 år måtte jeg finne brystvidden hennes, det viktigste målet på en kjole eller genser. 63 cm står det. Har du ei egen jente kan du måle henne og bruke det tallet i stedet.

Jeg veit altså at hvis jeg strikker med nevnte garn og pinner så må jeg ende opp med å strikke 63 cm over brystet. Hvordan finner jeg maskeantallet?
Jeg veit at 1 cm = 2,4 m. Jeg ønsker 63 cm så da ganger jeg med 2,4. Det blir 151,2 m, altså det jeg kaller 152 m. Fordi jeg liker jevne tall. Fordi jeg liker å gi mer rom enn mindre.

Hadde jeg strikka med la oss si Kauni (jeg veit jeg har en strikkefasthet på den på 3 mm pinner på 22 m = 10) så ville regnestykket blitt: 63 cm x 2,2 m (fordi 1 cm = 2,2 m), og da må jeg ha en brystvidde på 140 masker.

Hadde jeg strikka en genser nedenfra kunne jeg bare tatt bort 10 % (fordi vrangborden er 10 % mindre enn bolen) av maskeantalle rundt brystet og strikka opp, altså lagt opp 152 m - 15 m = 137 m (i realiteten 136 fordi jeg ønsker et partall på en vrangbord, et et tall som er delig på 4 fordi jeg liker vrangborder som er 2 rett, 2 vrang), og økt til 152 m etter vrangborden. Men det er en annen blogpost.

Nå skal jeg strikke ovenfra, altså en kjegleform fra halsen og ned til under armene, til brystet. Jeg skal også ha med ermer i beregninga, og jeg ønsker å forme oppe.

Ermene
La oss ta ermene før vi begynner på forminga foran.

Overarmen på ei jente på 6 (eller gutt) er ca 22 cm, her velger jeg å øke litt fordi det er ubehagelig med trange ermer. Ved å bruke samme regnestykke som over finner vi at for å oversette det til masker må vi gange det med 2,4 fordi 1 cm er 2,4 masker. Det gir oss 52,8, eller 53 m som jeg foretrekker i ermene. Personlig synes jeg det er greit med oddetall i ermene for da kan det felles (eller økes) på hver side av 1 m. Men det er smak.

Uansett, jeg er sjefen, jeg bestemmer at det er 53 m vi skal ende opp med.

Hvor vi skal ende
Brystvidden er altså det viktigste tallet i en genser/jakke/kjole. Nå veit vi hvor vi skal ende. Vi skal ha 152 m over brystet, vi skal ha to ermer a 53 m, altså skal vi øke fra halsen og ned til vi kommer til 258 m. Det var ikke så vanskelig, var det?
Eh, vent. Vi har glemt noe. Vi trenger rom under armene, vi må legge til masker under ermene på samme måte som vi feller masker når vi strikker opp. Så de tallene vi har kommet til er når armehule-maskene er lagt til.
Er du brei over over siden (voksen) vil du også ha behov for flere masker enn et barn. Sjøl pleier jeg å øke 9 m når jeg strikker til voksen i denne strikkefastheten, som gir et ekstra rom på 9 m/2,4 =  ca 4 cm armedybde. Til denne kjolen har jeg valgt 5 m, altså 2 cm. Og for å ha sagt det, her er det rom for variasjon. Oppdager du at ermene blir litt trangere enn planlagt kan du legge til litt mer rom ved å øke flere masker. Du vil også ha behov for å ta opp minst 1 m på hver side av økningene under ermene så i realiteten vil det bli flere masker enn planlagt. Vi satser på litt rom i stedet for den trange varianten.

De 5 m som økes i hver side vil gi 5 ekstra masker både til bolen og til ermet. Så de må trekkes fra både i bolen og på ermene. Følger du meg? Vi skal ende med 20 m mindre enn tallet over fordi det skal økes 20 m (erm: 5 m, bol side 1: 5 m, bol side 2: 5 m, erm: 5 m) ved deling. Fortsatt med? 258 m - 20 m = 238 er antall masker vi skal øke til fra toppen av genseren før vi deler for 2 ermer og bole.
Vi kommer til dette området seinere og da blir det sikkert klarere hvis du ikke ser hva som skjer akkurat her og nå.


Jeg legger ut neste del i morgen, lørdag. Hvis du har spørsmål om hvordan du kan tilpasse denne kjolen til en ønsket størrelse i et ønsket garn, skriv gjerne en kommentar. Ellers fortsetter vi på denne størrelsen i denne strikkafastheten.

5 kommentarer:

  1. For en nydelig jente i en nydelig kjole. ;))

    SvarSlett
  2. Veldig interessant å lese hvordan du går fram!
    Og kjolen er kjempeflott!!

    SvarSlett
  3. Hvor er den fin og hun ser skøn ud i den og de gule gummistøvler :))

    SvarSlett
  4. Fin kjole og nydelig jente.

    Takk for mange gode strikketips!

    SvarSlett
  5. vakker kjole. Du er flink. Skjønn jente.
    klem

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...