1.10.13

Nytt mønster, Vognteppet Fair Isle

September har vært en hektisk måned, og august og juli var også fulle av aktivitet, på strikkemønstersiden. Og det ser ikke ut til at oktober blir mindre full av nyheter fra min side. Jeg har planlagt minst 5 nye mønstre den nærmeste tiden. 


Så da er det bare å starte, da :) 

Først ut er et nytt vognteppe, Vognteppet Fair Isle (lenke til Ravelry-siden). Teppet i mønsteret er strikka i den tynne shetlandsulla Spindrift fra Jamieson's of Shetland. Det er 80 cm x 80 cm, og veier knapt 240 gram - veldig lett og luftig med andre ord, enda det er strikka i mønsterstrikk. Jeg har brukt 8 forskjellige farger. 


Men det trengs ikke å strikkes i Spindrift.

Dette teppet har hatt en ganske så lang fødsel egentlig, fargemessig. Det starta ut som en klage på blåfargene til Raumas Finull. Jeg strikka en prøvelapp bare for å få en følelse av om blåfargen var så lilla som jeg synes den var. Og det synes jeg fortsatt etter prøvelappen.


Men jeg hadde noe Spindrift liggende, og ikke minst fikk jeg bestilt nesten 100 nøster til, med mye blått. Og lagde en ny prøvelapp. Og blei egentlig veldig fornøyd med uttrykket, den myke overflaten og fargene. Bortsett fra de rosa hjertene, som jeg etter hvert bytta ut med brune hjerter for at de skulle fange opp det gule i hovedmønsteret.

Ved siden av Finull er Malsen og mors Shetland Soft et godt alternativ, eller hva med Holst Supersoft Det viktigste er å finne et garn med en god fargepalett. 


Fair Isle kaller amerikanerne all mønsterstrikka strikking. Mange av dem. En del har etter hvert også lært at Fair Isle er en helt egen teknikk som ikke kan sammenlignes med nordisk mønsterstrikk. 

Fair Isle er en av øyene på Shetland, utenfor Skottland, det er derfra strikkemetoden kommer fra. Har du lyst til å lese mer om det er det en fin Wikipedia-artikkel her
Ikke bare har de en helt egen mønstertradisjon med det de kaller x'er og o'or, men fargepaletten brukes helt annerledes. Kanskje den kan sammenlignes med fotografi, en lek med lyse og mørke flater? En farge er bare endel av en helhet, og det er tonen, altså dybden i fargen, som er viktig. Lyse og mørke grupper av farger settes opp mot hverandre. 


Teppet som jeg har konstruert er i så måte heller ikke perfekt. Perfekt er vel bare Alice Starmore sin design; eller kan vi si i sin reneste form. Skulle vognteppet ha vært mer fullendt skulle det for eksempel ikke vært bare én hovedfarge bak raden med hjerter, men sjatteringer av grått, og det skulle nok ikke vært så mange som 8 forskjellige farger.

Men mitt forbilde Kate Davies kutter også noen hjørner når det passer seg. 

Har du lyst til å kjøpe mønsteret og prøve deg sjøl, kan du klikke her. Da kommer du til paypal og mønsteret kommer rett i e-posten din. Mønsteret koster 30 kr. 

6 kommentarer:

  1. Kjempe fint vognteppe. Mykje fint du strikker. Ha forsatt ei fin veke.

    SvarSlett
  2. Så nydelig mønster, og vakre farger.. :)
    Ha en flott kveld videre.
    Kristin

    SvarSlett
  3. Imponert over kreativiteten og produktiviteten din!

    Hvor får du tak i mønsterark, til mønstrene dine? Eller bruker du et software program?

    SvarSlett
  4. Super fin din vognteppe.
    Deilige arbeid.
    Jeg strikker med Jamiesons Spindrift
    også - lua - veldig gledelig.

    SvarSlett
  5. How much in US dollars is the Trailer Carpet Fair Isle?

    SvarSlett
  6. I meant to ask how much is the pattern?

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...