4.8.14

Nytt mønster, damejakka Elinor

Damejakka Elinor er ferdig og publisert. Den strikkes ovenfra og ned, og kommer i 4 størrelser, 90, 99, 104 og 114 cm over brystet. Strikkefasthet er 24 masker per 10 cm, men siden det er blondemønster foran og glattstrikk på ryggen så vil det være en generell strikkefasthet. Altså, det er målet rundt brystet som teller.

Sponas grønne jakke er strikka i Du store alpakka BabySilk, i størrelsen Small.
Anbefalt garn er hvilket som helst garn som gir rett strikkefasthet, eventuelt at du strikker en mindre eller større størrelse hvis du har løsere eller fastere strikkefasthet enn oppgitt. Testmodellene er strikka i Drops Baby Merino, Kauni, Wollmeise og Posh Yarn Laura, og pinnene som er brukt er 2,5 og 3 mm.

En tidlig modell, strikka i det utgåtte garne Laura Sock Yarn fra Posh Yarn.
Jakka kan både strikkes rundt og klippes opp, eller den kan strikkes fram og tilbake. Det har Liv gjort i sin Wollmeise-jakke. Strikker du i rein ull trenger du heller ikke symaskin, mønsteret forklarer heklemetoden hvis du ønsker å bruke den.

Strikka i Drops Baby Merino, strikka rundt. Klippekanten blei forsterka med
symaskinsømmer før den blei klippet opp, men det er også brukt heklemetoden
her sånn at klippekanten ikke brettes mer enn 1 gang. 
 Det blir en veldig fin jakke når den strikkes i en relativt lys farge. Da kommer både de vridde rettmaskene og de falske flettene godt til rette.

Myrnas jakke i Kauni, også strikka rundt og klippet opp. 
Som jeg lovte vil de av dere som har kjøpt Eivor får kjøpe Elinor for 15 kr + mva (18,75, begge to for 56,25 inkl mva). Du kan også bare kjøpe mønsteret på Elinor, da koster det 30 kr + mva. Jeg har lagt inn litt forskjellige koder om dette så det skal ikke være nødvendig for dere å gjøre noe. Du kan kjøpe damejakka Elinor her

Som nevnt tidligere, 100 % av summen går til undertegnedes havregrøt, bortsett fra momsen som går til felleskassa. 

12 kommentarer:

  1. Det var akkurat en sånn jakke/kofte jeg lette etter! Kjapt kjöpt og betalt, nå må jeg bare bestemme garn... ;)

    SvarSlett
  2. Den är så fin! Köpte både vuxen och barn-varianterna. Tror supersoft ligger bra till :)

    SvarSlett
  3. Rigtig rigtig flot!

    SvarSlett
  4. Å som jeg har gledet meg til denne! :)
    Temperaturene er jo også gått litt ned så ullstrikken har kommet fram igjen på kvelden, iallefall nesten hver kveld :)
    ÅÅÅ nå er jeg glad! :)
    Håper du får en herlig dag :) Nå skal jeg inn på Ravelry og shoppe!!! :)
    God klem fra Nina

    SvarSlett
  5. Bente som la inn en beskjed angående knappene - du trengte ikke å slette den :) Jeg er helt enig med deg, og det er bare fint du sier det. Jakka blei nok litt liten til meg så jeg tenkte at det var derfor hullene så sånn ut.

    SvarSlett
  6. Det var ei nydeleg jakke :)

    SvarSlett
  7. Anonym5.8.14

    Gleder meg til å strikke Elinor! Er akkurat ferdig med minste str av Eivor og den var en sann glede å strikke. Brukte bare 1 uke på å strikke den, selv med baby på 7mnd som ivrig medhjelper og fruktmos i garnet. Nå må jeg bare velge garn og farge. Mamma har også kjøpt mønster, så nå blir vi snart 3 generasjoner i samme jakke :)

    SvarSlett
  8. Anonym12.8.14

    Superfin jakke! Kjøpte mønsteret straks jeg så det i dag. Nå gjelder det bare å finne rett garn og farge, en fin øvelse:-) Strikket "hverdagsjakken" til meg selv i våres, og den er jeg sååå fornøyd med!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så utrolig hyggelig å høre :D

      Slett
  9. Juhu, denne har jeg ventet på. Garn ble kjøpt inn allerede i sommerferien (lys lilla Pickles Pure Wool, så bra at du skriver at jakken gjør seg godt i lyse farger!)
    Men når man måler over brystet, hvor måler man da? Sånn nøyaktig? Over puppene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, målet er over brystet. SOm du ser er det en relativt figurnær jakke så hvis du ønsker mer rom, mer plass enn brystmålet ditt går du opp en størrelse. Eventuelt strikker du den på en kvart/halv pinnestørrelse større enn det du planla for strikkefasteh, for å få litt ekstra rom. Jeg gleder meg veldig til å se forskjellige utgaver av denne :D Kom gjerne over på gruppa mi på facebook og spør hvis det er noe du lurer på, gruppa heter "med pinner" :D

      Slett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...