25.2.15

Andres mønstre

Det er en renselse av og til å strikke andres mønstre. Som jeg har nevnt før. Når jeg sitter med mine egne ideer, tall, fasongtanker; når jeg svetter over farger og garn og teststrikkere (= jeg har skrevet noe uforståelig og trenger å skrive det på nytt) så er det som en pust i bakken å få strikke for andre.

Nå sist har jeg teststrikka for Wenche Roald (se mønstrene hennes her på Ravelry, hun har nicket knitnetty), hennes Lille Vinterrose. Det er barneutgaven av voksenkofta Vinterrose - en jakke jeg også har lyst til å strikke. Så mye inspirasjon, så lite tid.


Jeg valgte å strikke min i to farger selv om originalen er strikka i én. I ettertid tenker jeg at rosemønstret kunne ha vært i en skarpere farger, kanskje grønn, kanskje koksgrå, men sånn blei det denne gangen. Garnet er Shetland Soft fra Malsen og mor, i det nå utgående uvaska. Fargene er Mandel, Gulspurv og Ember (jeg veit ikke hva det het hos Malsen og mor).

Størrelsen skal være 4 år, men min er et par cm for snutt over det hele etter vask - fordi man selvfølgelig skal teststrikke en prøvelapp og vaske lappen først … så jeg er litt spent på hvordan den passer hun den er tenkt til.


De flotte og små tinnknappene fant jeg på Kilden i Alta da jeg var der i helga. Det er supert at det også fins små tinnknapper til småttinger. Med knappene veier hele jakka 112 gram; ufattelig, lette gram.

Wenche anslår at mønsteret kommer ut i løpet av mars.

7 kommentarer:

  1. Så flott den blei, garnet mitt til str 10 år kom idag, og jeg har også valgt to farger :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Flott. Ligger den på Ravelry også?

      Slett
  2. Nydelige farger! Synd hvis den er for liten, da. Jeg strikker str 8 år og har valgt å snu fargene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ligger din også på Ravelry?

      Slett
  3. Så fin den lille jakke er. Håber da den passer pigen, den er tiltænkt.

    SvarSlett
  4. Åh, den var kjempefin!

    SvarSlett
  5. Så fin liten jakke! Koselig med tinnknapper i miniatyr.

    Sitter her og strikker hverdagsjakka, jeg. Og ble herved overbevist om at jeg skal strikke en liten prøvelapp og vaske før jeg feller av. Når en så liten jakke krymper 4 cm tør jeg ikke tenke på hva som kan skje med en i størrelse L.

    Håper jakken din passe mottakeren likevel.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...