4.2.15

To tomme teiner og 16 gram seinere

Spinner du? Da veit du sikket at det går litt i bølger, i hvert fall gjør det det for meg. Akkurat nå inviterte Sissel fra Kjerringrokk oss spinnere til stashdown på en fb-gruppe… altså at man skal prøve å få ned antall gram med fiber man har liggende.

Ser det mye ut? Det er ikke det i denne [spinne-] verden.
Jeg har ikke så mye at det gjør noe, men det er alltid godt å drive med annet enn tallknusing og strikking også så jeg kasta meg på. Mine egne mål er å spinne ferdig det jeg holder på med, den bananasplit-gulbrune merinoen på håndteinen, den bruntone-nuben på rokken og den flott shetlandsulla som jeg allerede har to fulle spoler av. Inntil jeg får tak i nye spoler må jeg gjøre ferdig det som er på håndteina mi.


Men det går ikke fort med håndtein. Ikke at det er noe mål, altså, men det blir ikke så mye som forsvinner av gangen.
Jeg spinner opp på to håndteiner til de blir så fulle de kan i den tykkelsen jeg ønsker den en-tråda garnet i.


Så setter jeg begge på etspolestativ. Og for første gang har jeg spunnet de to entråde til en totråda på en teine. Venligvis bruker jeg rokken til det også - fordi det går litt fortere …


Dette er starten, 16 gram. Når jeg har fått spunnet opp alt binder jeg sammen alle disse små nøstene før jeg vasker det. Og forhåpentligvis finner jeg noe å strikke av det også. 

4 kommentarer:

  1. Det er så dejligt at spinne. Men det kommer i perioder, som du skriver. Min sidste periode var vist for 7-8 år siden :P
    Men jeg mangler noget til et sjal, jeg selv har spundet garn til. Jeg kan ikke komme videre, før jeg sætter mig til rokken igen. Det må være snart. Tak for inspirationen :-)

    SvarSlett
  2. Oi, dette ser spennende ut! Det er blant de ting jeg ikke har prøvd meg på, kanskje jeg må… flott farge! Ja, du har nok ikke problemer med å finne noe å strikke av det, he en fin torsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er utrolig avstressende og morsomt - i perioder så jeg anbefaler å prøve håndtein ved anledning.

      Slett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...