12.6.16

400 farger og strikkefasthet er ikke problemet

Hva skjer hvis du blander ulike garnkvaliteter fra ulike leverandører? Eller for å si det på en annen måte, hva skjer hvis du blander forskjellig garn?
Svaret er at du får flere farger å leke med.
Under er det et bilde av fire forskjellige garnkvaliteter. Alle er ubehandla ull, og de har litt forskjellig løpelenged og de er spunnet litt forskjellig.


Det tynneste garnet er 2-ply jumper weight som er 230 m per 50 gram , mens det tykkeste er Pt2 som er 167 m per 50 gram. Finull er 175 m per 50 meter, mens Spindrift er 210 m per 50 gram og  (både Spindrift og 2-ply kommer i 25 grams nøster).


Det er så pass stor forskjell på løpelengden (tykkelsen) at man ikke skulle tro det gikk an å blande dem, uten å få et veldig ujevnt resultat. Men sånn er det ikke. Faktisk er det sånn at det er fire garn som er veldig bra å blande. Votten på bildet under er strikka i alle fire fargene og om du hadde kjent på dem ville du ikke merka hva som var fra hvilket garn.


Noe som leder til konklusjonen: Det er over 220 farger i Spindrift fra Jamieson of Shetland, det er 90 farger i 2-ply jumper weight av Jamieson & Smith, PT2 kommer i ca 45 farger og det er ca. 60 farger av Finull fra Raumagarn. Det skulle bli ca. 400 farger. Det er 400 farger det går an å blande, det. 

10 kommentarer:

  1. dyveke12.6.16

    Herlig! Jeg har blanda Finull, PT2, Ask og Kauni med stort hell, kjekt når man holder på med restegarnsfest.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ask glemte jeg, det kan jo fint blandes inn 👍

      Slett
  2. Jag kanske borde räkna hur många färger jag har av Finull och de shetländska garnerna. Det blir en hel del. Fast ibland är det svårt att välja om man har för många färger.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er dét som er problemet 😁

      Slett
  3. Anonym13.6.16

    Finull kommer i 102 herlige farger, i følge fargekartet på nett. Mente det var over 109, så da måtte jeg inn og sjekke. Hilsen frøken pirk ��

    SvarSlett
    Svar
    1. Og PT2 har 88 farger :)

      Slett
  4. Oh, you are a sweetheart. I had some 2-ply leftovers from my Kites (http://www.ravelry.com/patterns/library/kites-3) and some skeins of Finull that I bought years ago in Bergen. Using only the leftovers would have resulted in something very similar to the Kites (and probably in me buying more of it because it's really just leftovers) and the Finull alone with its bold and clear colours did not look as interesting as I had thought. I even kept them in different containers (one for leftovers, one for new skins. Stupid me).
    But... Yesterday I got out all of them, laid them out next to each other on the floor and Bam! New mittens on the needles. Using ALL the colours. Just because I can. :D

    Have a lovely day!
    teli

    SvarSlett
    Svar
    1. Good! I am glad to hear that people take my advice and mix and match :D

      Slett
  5. Anonym28.6.16

    Hva tror du om Knitpicks Palette og Cascade 220 Fingering? De har jo enormt mange farger, så om de går an å mikse med de garntypene du har nevnt så er vi virkelig opp i store tall!

    SvarSlett
    Svar
    1. Absolutt, de hadde jeg glemt! De er perfekte sammen de andre.

      Slett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...