10.6.16

Strikkefasthet?!

I mønsteret damejakken Stril med stil foreslår jeg både Ask fra Hillesvåg og Supersoft fra garnbutikken Karmin. Ask har en løpelengde på 315 meter per 100 gram, mens Supersoft har en løpelende på 288 meter per 50 gram - altså nesten dobbel så lang og dermed mye, mye tynnere garn.
Hvordan er det mulig at samme plagg kan strikkes med samme garn med samme resultat, lurer du kanskje på?
Strikka i Ask fra Hillesvåg ullvarefabrikk. Det er
størrelsen XXS og den veier ca. 350 gram.
Foto: Josefine Henriksen
Og svaret er veldig enkelt: Det er ikke strikkefastheten på garnetiketten som er viktig, det er din strikkefasthet som er viktig. Når Hillesvåg sier at Ask har en strikkefasthet på 24 m per 10 cm så er det bare et forslag og anslag. Når Karmin sier at Supersoft har en strikkefasthet på 25 m per 10 cm er det bare et forslag og anslag. Det gjelder alle garn, uansett produsent - det er ikke det som står på etiketten som er riktig, det er det resultatet du får og liker som er rett.
Strikka i Supersoft fra Karmin og Magasin Duett, og Shetland Soft fra Malsen og mor.
Det er størrelsen large, og den veier 194 gram. 
Begge disse jakkene som er avbilda her har en strikkefasthet på 22 m per 10 cm, enda det ene er tynnere enn det andre. Den minste størrelsen veier mest fordi garnet er tykkere og har mindre løpelengde enn det tynnere, mens den største størrelsen er lett som en fjær fordi garnet er tynnere.

Derfor er begge forslag fra min side. Du må vite din egen strikkefasthet før du veit hvilken du vil ha. For hva skjer hvis jeg, som har strikka den tynneste jakka på 22 m per 10 cm, strikker med Ask ... ? Eller hva skjer hvis Camilla som har strikka Ask på 22 m per 10 cm skulle strikke i det tynneste garnet ... ? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...