22.6.16

Ullen opplevelse

Når man er sin egen sjef jobber man mer eller mindre 24 timer i døgnet, 7 dager i uka. Men så, når man er ferdig både med en modell og et mønster åpner det seg en liten luke til frihet og man tenker for seg sjøl: Ah, nå skal jeg jammen strikke et mønster som ikke er mitt. Jeg har en egen perm som bare heter LYST! ...  Det er liksom min kø. Der legger jeg mønstre jeg har kjøpt og betalt, for en dag å titte igjennom og finne fram et mønster som jeg har overveldende lyst til å strikke.

Å strikke andres mønstre er en fin måte for meg å slippe å tenke hele tiden.

Da jeg var ferdig med damejakken Stril med stil var det Daffodil av Play Sweet Music-Anna som sto for tur. Jeg har ingen å strikke den til, men siden de er så utrolig i vinden for tiden så tenkte jeg at jeg ville prøve, jeg også.

Det er ikke alltid jeg gidder å strikke mønstre der jeg må lære nye ting, der jeg ser det er nye strikketeknikker å sette seg inn i, men siden dette var et lite plagg og jeg - som sagt - ønska å se hva dette babybukse-styret var, tenkte jeg at jeg ville gi det en sjanse likevel. I dette mønsteret var det i-cordavslutning og i-cordakant, og jeg oppdaga da jeg fulgte mønsteret at det både var veldig enkelt og utrolig effektive metoder som jeg kan bruke sjøl, i mine egne mønstre.

Buksa var i utgangspunktet et lite strikkeprosjekt så det var kjapt å strikke. Men dessverre blei det bare et så kalt erfaringsstykke. Grunnen til at det blei et mislykka prosjekt er at jeg opplevde noe jeg ikke har opplevd før, jeg strikka med et garn som vokste etter vask. Hvis man strikker en babyromper så er det til en baby man ønsker den skal passe, ikke en 4-åring ... Garnet jeg brukte var ubehandla merino fra Askeladen, og ja, den blei håndvaska så jeg veit ikke hva som skjedde. Som sagt, jeg har aldri opplevd det før.

Mønsteret koster 31 kroner (30 SEK) og kan kjøpes via Ravelry her. Anbefales på det varmeste. Bare velg garn med omhu ... 

2 kommentarer:

  1. Den ble jo søt da.
    Klem

    SvarSlett
  2. tja, noen av de mønsterne går jo opp til 4 år i størrelse, men da tror jeg mine hadde protestert mot å bli kledd som en småtting:)

    Muligens den strakk seg pga strikkefastheten? En hardere vask kan jo rette på det, det er jo det fine med ren ull.

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...