11.9.16

Lille konglekjola fra Lille frøkolleksjonen

Denne uka har jeg publisert Lille frøkolleksjonen. De fem kjolene kommer med hver sin vanskelighetsgrad, og Lille konglekjolen er den eneste som har fått 3 av 3 mulige. Det er ikke fordi diagrammet (kongla) i seg selv er vanskelig, men at det faktisk aldri er "riktig" antall masker i hver omgang. Siden jeg har fått flere henvendelser om den lager jeg dette blogginnlegget som jeg håper forklarer til alle som blir forvirra av mønsteret mitt.

Lille konglekjolen i grå Kauni
Når man strikker blondestrikking er vanligvis prinsippet: Hvis det økes 1 maske (et kast for et hull for eksempel), så felles det et annet sted på samme omgang så det alltid vil være samme antall masker på samme omgang. I denne kjolen er det prinsippet opphevet.

Konglene står ut
I alle størrelsene gjelder det at du strikker det samme antallet masker mellom hver kongle, men at konglene hele tiden varierer i antall masker. Så i den største størrelsen kan du altså ha 24 masker mer på omgangen enn det du la opp.

Jeg prøvde ut forskjellige versjoner av et diagram for å forklare det, dette er ett som jeg jobba med og som kanskje skulle vært brukt likevel?

Forsøk på å lage et diagram som fungerer. 
Se bort fra antall masker mellom hver kongle (som ikke er riktig i dette diagrammet), men se på det som et prinsipp: Antall masker mellom hver kongle er det samme fra repetisjon til repetisjon, mens maskene i konglene går ut og inn. At de går ut og inn gjør at konglene står ut i kjolen i stedet for at det blir så veldig blondestrikking. Man kan nesten si det blir er struktur.

Baksiden er strikka uten kongler. Og som i de andre kjolene i samlinga er det i siden at man feller for å skape den typiske kjoleformen.
Foto: Plysjhai
Jeg håper det blir litt lettere å skjønne hva som skal skje nå?

Du finner de enkelte mønstrene på Ravelry, til 50 kroner inkl. MVA per stykk, og hele samlinga i én bok på nettstedet mitt, til 145 kroner inkl. MVA. Jeg skulle ønske det fantes én metode å samle alle sammen for en pris på Ravelry, men momsen blanda med rabatt gjør at noen norske betaler én sum mens andre norske betaler en annen sum - og vi finner ikke ut hvorfor det er sånn. Det blir rett og slett for komplisert å tilby samlinga via Ravelry til så tilfeldige priser, beklager. 

3 kommentarer:

  1. Det diagrammet du viser her synes jeg at gir god mening, i alle fall :) Blir nysgjerrig på hvordan du løste det i mønsteret. Er det noen andre måter å vise masker som felles/økes i omgangen uten å gjøre dem grå?

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjempesøt kjole! Den typen diagram er veldig grei å strikke etter for oss som liker diagram.

      Slett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...